Wednesday, April 6, 2016

Ikan siakap stim


Ni bahan2nya:
- bwg besar
- bwg putih
- halia muda
- limau nipis (agak2 la klau xnk masam sgt letak sebiji je)
- daun ketumbar
- cili api ikut suka
- ikan siakap (sy kukus trus dlm foil tray tu senang air manis ikan tu nti serasi dgn kuah n blh hirup)

Tumis bawang besar, bawang putih, halia muda dan cili api yang dihiris

Sambil tu, lumurkan sedikit garam halus pada ikan supaya garam dapat memasuki celah kelar

Dalam tumisan bawang tadi, masukkan setengah cawan air an biarkan sehingga mendidih. Jangan lupa tambahkan garam dan gula secukup rasa.

Masukkan ikan dekat periuk kukus tapi pastikan yang air telah mendidih tau.

Tuangkan tumisan bawang tadi di atas ikan. Tambahkan juga, air perahan limau dan dan sedikit daun ketumbar.

Kukus selama 30 minit atau sehingga ikan masak..

Tadaa hasilnya, ikan siakap stim

11 comments:

Suriaamanda said...

sedapnya...alahai..terus rasa nak buat la...

• Ain Cho'in • said...

Ya Allah sedap nya Umie. Memang favourite kot Siakap stim limau ni.

Nuruleaida Daud said...

mcm dah fikir menu malam ni hehehe..sedapp

Farrah Nadia said...

Alamak kena cuba ni ! terliur :(

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

makanan sihat ni! Peberet aina jugak =)

yusrina said...

hello i'm yusrina greetings from malaysia please visit me at http://albumretro.blogspot.my/

Azlinda Azman said...

sedapnya...

PeRdU cINta said...

Waaaaa sedap...sedap....sedapppp sangat....

zaitie hasnan said...

meh la hantar ke blog saya sket...sedap nih...
masam masam pedas pedas ngan nasi panas...pehhhh

lokman amirul said...

Sedapnya!!! Ni awak masak yer....fav saya ikan siakap.

Umie Yana said...

yang tengok pun dah sedap, kalau rasa pehh lagi sedap tau..hehe
Cubalah yee ;)

 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg