Thursday, August 27, 2015

Monday, August 24, 2015

AKU SAYANG KAULAH GILER

Anita membuka pintu pagar bangunan yang seperti telah diarahkan. Dia berasa seram sejuk apabila melihat keadaan yang amat suram itu. Anita melangkah sedikit demi sedikit ke hadapan. Nak tengok kanan kiri memang tak beranilah. Tiba - tiba....

"Heeeeee" suatu bunyi yang menjengah ke gegendang Anita.
'Nak jalan ke nak patah balik?' fikir Anita. Tapi sms tu suruh pergi dewan bangunan ni.
Petang itu, telefon iphone miliknya telah berbunyi menandakan satu sms masuk. Dia membuka dan membaca sms itu.
'SILA PERGI KE RUMAH AGAM DI HUJUNG KAMPUNG ANDA. JIKA TIDAK, NYAWA ORANG YANG ANDA SAYANG AKAN TERANCAM !!!'
Kaget Anita apabila membaca sms itu. 'Nombor telefon sape pulak yang hantar sms ini? Dahlah nombor private' Anita bermonolog sendiri. Dia cuba menghubungi ibunya, Pn Faezah tetapi nombor ibunya tidak aktif. Begitu juga dengan ahli keluarga yang lain. Mahu tak mahu, dia terpaksa pergi setelah dapati semua keluarganya tidak dapat dihubungi.

Tiba - tiba, telinga Anita menangkap bunyi kayu pokok yang telah patah kerana dipijak oleh seseorang. Tap, tap, tap, bunyi tapak kaki semakin hampir dari arah belakang. Anita memberanikan diri untuk menoleh belakang. Alangkah terkejutnya, apabila lampu tiba - tiba terbuka dan Anita ternampak tulisan "HAPPY BIRTHDAY ANITA". Laa, sambutan hari jadi rupanya. Di belakang Anita adalah kek yang dibawa oleh kawan baiknya iaitu Ash sambil ditemani oleh ahli keluarganya yang lain. Lagu selamat hari lahir pun bergema di rumah itu.

"HAPPY BIRTHDAY Anita" ucap mereka sambil menyuruh Anita meniup lilin pada kek itu. Dia sangat terharu dan telah menitiskan air mata apabila membayangkan situasi tadi benar - benar terjadi. Ibu memeluk dan menenangkannya.
"Ni semua idea sape hah? kalau aku jumpa memang sampai lumat aku kerjakan" marah Anita.
"Alaa, chill la. Kan surprise party. Tak kan tak boleh? luah Ash.
"Ohh, jadi nilah dalang rupanya" Anita terus mengejar Ash.

Tetamu yang lain hanya ketawa melihat gelagat mereka berdua.  Baru Anita perasan yang majlis itu mempunyai ramai jemputan dan berhenti mengejar Ash kerana malu berlakuan sebegitu. 'Siap kau Ash nanti, memang aku kerjakan kau' hati kecil Anita berbisik.
         
Para tetamu mula menjamu hidangan sambil diserikan dengan persembahan anak yatim yang dijemput oleh Pn Faezah. Semasa Anita tengah makan, dia terdengar namanya diseru oleh seseorang. Siapa lagi kalau bukan bff nya, Ash cuma yang bezanya Ash cakap dekat atas pentas.
"Lagu ni khas saya tujukan khas untuk birthday girl, terimalah" luah Ash.
What would I do without your smart mouth
Drawing me in, and you kicking me out
Got my head spinning, no kidding,
 I can’t pin you down

What’s going on in that beautiful mind
I’m on your magical mystery ride
And I’m so dizzy,
don’t know what hit me,
but I’ll be alright

My head’s under water
But I’m breathing fine
You’re crazy and I’m out of my mind

Cause all of me
Loves all of you
Love your curves and all your edges
All your perfect imperfections
Give your all to me
I’ll give my all to you
You’re my end and my beginning
Even when I lose I’m winning‘
Cause I give you all,
all of me
And you give me all,
all of you

How many times do I have to tell you
Even when you’re crying you’re beautiful too
The world is beating you down,
I’m around through every move

You’re my downfall, you’re my muse
My worst distraction, my rhythm and blues
I can’t stop singing, it’s ringing, I my head for you
Tersentuh jiwa gadis genit itu apabila mendengar lagu All of me daripada John Legend itu. Apatah lagi apabila melihat Ash betul - betul menjiwai lagu itu sampai menangis. Mereka sebenarnya telah berkawan daripada kecik lagi dan disebabkan keluarga mereka mengenali menjadikan hubungan mereka semakin akrab. malah ada yang mengatakan di mana ada Anita di situ ada Ash. Anita teringat macam mana perkenalannya dengan Ash. Hahaha, dia tergelak sendiri.

Pada dia berumur 5 tahun, mereka berdua dimasukkan di tadika yang sama malah di kelas yang sama. Dulu Anita suka membuli Ash sampai Ash menangis di dalam kelas. Sehingga membuat Puan Faezah geram dengan perangainya yang satu itu. Tetapi disebabkan itulah, mereka dapat bersama bgaikan kembar tidak seiras.

Anita bagaikan terkejut daripada tidurnya lena kerana terdengar bunyi tepukan yang amat gemuruh khas untuk persembahan Ash pada malam itu. Dia terus berjalan ke pentas dan mengucapkan terima kasih atas menghargai persembahan sahabatnya dan persahabatan mereka yang amat lama itu.




Monday, August 17, 2015

CERITA PENDEK

Hari ni, aku telah bermula bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat di JB..  Pada mulanya, aku tidak mahu bekerja disitu tetapi atas desakan keluarga kerana mereka tidak mahu aku terlalu obses untuk kerja yang bagus dan tidak dapat menyambung pelajaran aku.. Maka pada 21 julai 2015, aku telah memulakan hari pertama sebagai kerani.. Namun, aku mulai terasa bosan kerana kerja yang aku lakukan hampir setiap hari adalah hanya mengadap sebuah komputer. aku bagai merasakan segala ilmu ku semasa mengambil segulung diploma adalah sia2. 

Hari berganti hari, bulan berganti bulan, namun aku masih di meja yang sama, masih melakukan kerja yang sama. kadang kala, aku cemburu melihat sahabat2 aku yang menuntut di politeknik bersamaku. mereka telah berjaya membeli kereta sendiri manakala aku?? Erm aku pula masih tak tahu arah tuju aku selepas ini.. 

Pada suatu hari, aku mendapat offer untuk bekerja di sebuah bandaraya yang amat besar.. ia juga menepati pengetahuan yang telah aku pelajari selama 3 tahun semasa poli dan 2 tahun semasa spmv.. Tetapi malangnya, aku tidak dapat pergi di interview itu disebabkan sesuatu masalah yang tak dapat aku elakkan. Pada mulanya, aku amat kecewa tapi ia mungkin bukan rezekiku. Jadi aku redha. Setelah aku bekerja selama 6 bulan, aku telah ditawarkan menyambung pelajaran di sebuah universiti. Alhamdulillah, ini yang amat keluarga aku harapkan memandangkan aku adalah anak sulung di dalam keluargaku. 

Kini, aku telah memasuki sem ke 3, aku mulai mengenali pelbagai perangai manusia di U itu. Nak dijadikan cerita, aku juga manusia biasa yang banyak kekurangannya. Aku mulai mengenali seorang pelajar di U itu, walaupun dia hanya tua setahun denganku, aku telah mula menyukai dia. Dia bernama Aiman. Kami berkawan hampir setahun tetapi disebabkan dia telah sibuk dengan pelbagai projek akhir membuatkan hubungan kami sedikit renggang. Sungguh aku bersyukur kerana hubungan kami masih bertahan sampai dia graduate.

Setelah aku memasuki semesta 5, sekali lagi kami terpaksa berenggang. Ini adalah atas permintaanku kerana aku ingin fokus pada pelajaranku. Selama tempoh itu, tanpa aku sedari aiman telah curang dengan seorang perempuan lain yang aku anggap "sahabat" yang juga telah memperkenalkan aku dan aiman. Tentu semua nak tau macam mana aku boleh tahu semua ini kan?? Pada masa itu, tira (sahabat) berchat dengan seseorang melalui FB nya. Aku meminta tira untuk membelikan makanan kerana kebetulan pada masa itu juga, ada kawan2 yang lain telah mengajak tira ke kafe. setelah hampir 10 minit, telefon tira berdering. aku menjawab panggilan itu. malangnya aku amat terkejut kerana nombor telefon si pemanggil itu amat aku ingati. tergamam aku apabila si pemanggil itu memanggil dengan panggilan 'sayang' padahal ini bukan telefon aku. Tup2 tira pun balik dan pelik kerana aku terdiam sambil memegang telefon note nya itu. Terkejut tira apabila melihat paparan di telefon nya itu. rupa2 nya, tira dan aiman telah menjadi pasangan selama 5 bulan. tira menceritakan padaku bahawa aiman menceritakan tentang aku yang mahu fokus dengan study ku. Oleh kerana aiman merasakan tira lebih memberinya perhatian terhadapnya telah menimbulkan perasaan sayang pada tira.

Apa yang aku rasa ralat adalah aku telah cuba sebaik mungkin untuk memahami keadaan dia ketika dia di tahun akhir manakala dia pula telah menghancurkan segala kepercayaan aku selama ini. Hanya kurang perhatian, dia telah berubah hati dan lebih menyakitkan aku apabila sahabat yang paling rapat dengan aku di U ini telah menipu aku selama 5 bulan. 

moralnya?? korang pun boleh pikir kan... mohon ampun dan maaf kalau cerita ini tidak best, hakak just try je nk feeling2 sat.. SEKIAN 
 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg